26 juli, 2019. ...n på mänsklighet.

1. Antropomorfism är vår tendens att tillskriva döda ting mänskliga egenskaper.

4 augusti, 2019. Uppmärksamhetsekonomin är inte det enda möjliga sättet att organisera transaktioner på utifrån våra tekniska framsteg, även om den riskerar att uppfattas så. Som en naturlag. För varje människa som kopplas samman med andra finns en ny möjlighet att få veta mer om hur den fungerar och vilken typ av onödig konsumtion den kan vara mottaglig för reklam om och framför allt var och när; Vilka platser och tidpunkter den är som mest sårbar för annonsering och exakt vilket pris som där och då kan locka just den människan. Eftersom de globala teknikföretagen lever på all uppmärksamhet som kan generera individanpassade annonser och prissättningar, kan de utifrån olika PR-strategier ta ytlig ställning i politiska frågor utan att faktiskt beröras. Vare sig det handlar om globalism, lokalpatriotism, islamofobi, antisemitism, transaktivism, nazism, eller feminism. De tjänar pengar på alla rörelser. Engagemang. Deras plattformar blir det självklara schackbrädet där dessa strider utkämpas, men de hotas inte av vad som händer på brädet eftersom de inte spelar på det utan är det. De har lyckats med konststycket att göra sig själva osynliga och det kommer att fortsätta vara så om ingen ifrågasätter själva spelplatsen i sig och det nödvändiga med att leva inklämda i deras bås.

22 augusti, 2019. Kompartmentalisering. Inom datavetenskap innebär det här att man i kod tydligt delar upp olika uppgifter. Det görs ruti...

[OM BLOGGEN]

https://blogg.arvidmarklund.se/2019-08-04.html