29 februari, 2020. ...egenlek, självförverkligande, personligt varumärkesbyggande, identitetsstärkande konsumism och jag har fått nog av allt.

1 mars, 2020. Jag lyssnade på en podd idag där det resonerades om hur känslig data musikströmningstjänsten spotify egentligen har tillgång till. Jag hör det som att de ställer frågan Vad skulle en människa kunna dra för slutsatser om den hade tillgång till min spotify-data? Om frågan ställs på det sättet kommer helt andra svar än om man frågar vad en maskin kan göra med samma information. Vad den kan predicera och i förlängningen även hur den kan manipulera människan med hjälp av den. Mer konkret är skillnaden att en maskin kan göra mycket av den omfattande så kallade meta-datan. Till exempel: Var är du, på vilket sätt rör du dig, vilken enhet, när spelar du, med vem är du när det spelas (kan spåras genom wifi och blåtand), hur snabbt byter du låtar, i vilket tempo (hastighet, ojämnt, jämnt) skriver du in dina sökningar? etc. etc. allt man kan tänka sig och allt man inte kan tänka sig. De uppgifterna är guld värda i en algoritm, men skulle upplevas mest som irrelevant brus av en mänsklig observatör. Det går göra ännu mer träffsäkra prediktioner om man sammankopplar datan med andra datakällor (kontoutdrag, epost, chattar etc.), men troligtvis kan spotifydatan även isolerat fungera som en precis termometer i personen som använder/används av tjänsten. Om en framgångsrik aktör erbjuder sina användare tillgång till allt överallt i en app till en förhållandevis låg kostnad kan man utgå från att de är i övervakningskapitalismbranschen1 tills motsatsen bevisats. Det är så vår ekonomi för tillfället är strukturerad. På en i stort sett oreglerad marknad är det helt enkelt det enklaste sättet att skapa lönsamma företag. Det stora bekymret är att de flesta betraktar överträdelserna som buggar när det egentligen är kvaliteter, alltså att hela deras affärsmodeller står och faller med det, medan de utåt försöker få alla att tro att det här var ett fruktansvärt misstag och din integritet är viktig för oss.

1. För en grundlig genomgång av begreppet övervakningskapitalism, som beskriver paradigmet från en ekonomivetenskaplig synvikel se: Zuboff, S. (2020). The Age of Surveillance Capitalism. Hachette Book Group USA

19 mars, 2020. Filterbubblor tillåter oss att gömma vår egentliga självalienering och får oss att känna oss hela och rimliga, som att ...

[OM BLOGGEN]

https://blogg.arvidmarklund.se/2020-03-01.html